No food problem


Till lunch idag så åt jag pasta och drack coca cola. Dumma mig. Men gott vare. 
 
I Sverige finns det ju massvis med regler och sånt för mat och det är ju jättebra! Men det kan också vara tråkigt.. det märker man nu när man bor i ett annat land som inte är lika 'bra' som Sverige. Här finns ALLT att köpa och i massvis med olika upplagor. När det kommer till att koka pasta så är det ju väldigt gott när man kokar den i buljong. Typ som grönsaksbuljong. I Sverige kan man ju välja mellan kyckling, kött, fisk och grönsaksbuljong i princip. Jag har då aldrig sett något annat... men här i Frankrike så finns det MASSVIS med buljonger! Så idag kokade jag min pasta i olivbuljong. Fetmagott!
 
Ost. I ett svenskt kylskåp finns det oftast bara en ost (Ja jag drar alla över en kam) och det är hårdosten som man äter till frukost. Det är standard att alla har en hushållsost hemma. Sedan finns det såklart hushåll som har två - tre ostar till såsom brie eller mögelost och dessa tar man fram till helgen och äter som efterätt med ett glas vin till. Osten här i Frankrike är vardagsmat och finns ju också i massor precis som buljongerna! I våran kyl just nu har vi 12 olika ostar såsom mozzarella, reblochon, ostar jag inte kan uttala, camembert m.m och samtliga av dessa tas fram efter varje middag och så äter man det som efterätt med en bit vitt bröd. Det är klart att det skulle kunna vara så att det bara är just denna familjen som har det såhär men icke! Vart jag än hamnar så har folk massor av ost i sina kylar och det finns massor av ost som inte ens ser ut som ost! Ser man något i en fransmans kylskåp som man inte vet vad det är och frågar så får man troligtvis svaret "les petite fromage" "little cheeses". 

Say Something

Comment here:

Name:
Remember me?

E-mail: (will not be published)

URL/Blogadress:

Comment:

Trackback