Jag har inget att visa


Idag hölls det en presentation i klassen igen. Hen som höll presentationen pratade om konst och visade upp målningar som hen gjort här i Chamonix. Många målningar som tagit mycket tid och man kan se att hon använt massor av olika tekniker. 
 
Men jag då? Jag har hållt den här bloggen levande i snart ett år. Det krävs kretivitet, teknik och mycket tid för att faktiskt hålla igång en blogg. Det är många som inte förstår det och många som tycker det är skittöntigt med bloggande. Jag tror att det är för modernt fortfarande. Det ser så enkelt ut? Precis som med teater.
 
På gymnasiet så gick jag Estetisk Teater och det är något jag är stolt över. Jag lärde mig mycket om mig själv och om hur andra människor fungerar. Jag fick ovärderlig kunskap om känslor och realtioner som jag använder mig av dagligen. Men under min tid på gymnasiet kändes det som att vi inte gjorde mycket och alla andra som gick andra program frågade mig 'vad lär ni er egentligen?'. Jag visste nog inte riktigt svaret själv just då, för back then var allting bara jättekul. Men när samhällarna lärde sig om ekonomi lärde jag mig hur jag uppfattas i ett rum. Hur min närvaro påverkar andra. När naturarna lärde sig om atomer och hur kroppen fysiskt fungerar så lärde jag mig hur jag kan uttrycka mina känslor eller andras känslor. När de som gick teknik lärde sig om tekniken för mekaniken lärde jag mig tekniken för att tala och bli hörd. Men hur visar man det? Det kan man inte. 
 
Man kan höra om hen sjunger bra, se om hen målar bra, förstå om hen räknar bra men det är svårt att visa om hen dramar(?), spelar teater(?), för sig(??) bra. Det finns inte ens något riktigt ord för det. Men det vi gjorde tror jag alla som gick i samma klass som jag värderar idag. 
 
Det känns likadant med bloggen. Det är mycket skrivande som 'försvinner' ut i cyberrymden. Massor av tid som läggs ner men som inte syns. Men jag lär mig mycket genom det. Mitt skrivande har utvecklats massor och jag har upptäckt ännu ett sätt att nå ut till folk. Det finns massor av teknik i bloggande och helt sjukt mycket teknik inom teatern. Men det är ju så enkelt! Eller? För jag har ju inget att visa. Lite texter på internet och några MVG i scenisk gestaltning, vad är det jämfört med en lång nästan omöjlig matematisk uträkning eller en helt otrolig målning av Mont Blanc?
 
Teaterapor - Jag älskar er.
 
 
Se mer bilder från våra teaterperioder
och från vår studentexamen
på Maya Rosengrens fantastiska blogg.
 

Say Something
Cecilia

Sv: Ja, jag fattar precis vad du menar! :) Brukar känna samma.

Tusen tack. :) Hoppas din helg blir bra. Kram!

2013-07-26 @ 18:22:48
URL: http://vagenupp.blogg.se

Comment here:

Name:
Remember me?

E-mail: (will not be published)

URL/Blogadress:

Comment:

Trackback