Vinmånglare - Vinprovning


För den som inte vet så går jag nu på en franskakurs här i Chamonix. Att gå i s.k. vuxenskola är riktigt roligt och jag blir så fascinerad av alla man möter. Vi har en sak gemensamt och det är att vi vill lära oss franska, men förutom det så är vi så himla olika. I min klass har vi till exempel en konstnär från Scotland, en morsa på heltid från Ryssland, en pensionär från Australien, en egenföretagare från England och många fler. Det är så otroligt roligt att få umgås med dessa människor som jag aldrig skulle ha stött på annars! Bland dessa finns det en vinmånglare från London. Han håller alltså föredrag om vin och lär folk om hur det där med vin funkar. I fredags var det hans sista dag på kursen och då man går sista dagen ska man göra en liten muntlig presentation om något man tycker om. Han valde därför att göra denna franska presentation om vin. Under veckan organiserade han ihop så att alla tog med sig något ätbart på fredagen. När fredag väl kom och han höll sin presentation såg det ut såhär:
 
 
Ostar, korvar, skinkor, fisk, pajer, foccashia, sill, köttbullar, små ryska kakor, chokladbollar, brownies m.m. Vilken jävla lektion va? Och vinerna som han berättade om och som vi fick smaka var sjukt goda. Det var intressant också. Han berättade vart de kom ifrån och hur de var gjorda och när man sedan drack så kunde man verkligen känna skillnaden. Jag blir så imponerad när folk kan vad de pratar om. Tänk vilket drömjobb han har. 
 
 
 
Efter denna riktigt trevliga lektion så drog vi några stycken till Chambre och delade på en kanna öl. Eftersom min lilla kropp bara hade fått i sig frukost innan detta så kände jag mig lagom snurrig. Därför blev det att jag gick hem för en liten tupplur. Efter tuppluren städade jag hela lilla lägenheten och sen kom Benjamin hem från jobbet och berättade ALLT om sin första jobbdag. 
 
 

Say Something

Comment here:

Name:
Remember me?

E-mail: (will not be published)

URL/Blogadress:

Comment:

Trackback