Info och öl


En gammal vän till mig är här och hälsar på i Chamonix. Han är faktiskt inte här för att hälsa på mig utan för att säga hej till Mont Blanc. Igår drack vi öl och tog igen den tid vi missat och idag har vi varit runt i stan och druckit mer öl. Hah. Jag älskar att ha lite besök. Då får jag liksom verkligen visa hur coolt Chamonix är, för ofta fattar man det inte förrens man faktiskt är här.

Denna vän till mig har alltså planerat att komma hit till Chamonix och bestiga Mont Blanc. Han har vandrat i berg förut så gå vet vi att han kan. Men, att gå i sveriges berg och att gå i de franska alperna är inte riktigt samma sak. Därför tog jag honom och hans vän till Office de Haute Montagne idag. Det är en förening i Chamonix som ger gratis utbildning och information om bergen. Jag hade bokat en tid med Anne, som är en helt fantastisk guide där, och hon frågade ut boysen riktigt ordentligt. 'Kan ni det här?' 'Har ni övat på det här?'. Det visade sig, som vi alla visste från början, att både min vän och hans vän är väldigt oerfarna. Hon berättade därför om allt som kan hända när man är där uppe. Liksom om alla risker man tar när man tar beslutet om att faktiskt bestiga Mont Blanc.

En av mina andra vänner skrev till mig 'han är smart, han vänder om han märker att han kommer dö' men.. det handlar inte om det. Visst kan man vända men när folk dör så handlar det inte om att man inte vände. Det handlar om oförutsägbara saker såsom cravasser gömda i snö, stenfall uppifrån eller att man helt enkelt glider ner för berget. Igår var det en person som gick längst med 'stigen' upp till Mont Blanc, tog ett snedsteg, gled 800m nedför berget, skapade en avalanche med detta och gömdes i snö. Jag har inte hört några vidare nyheter om detta och vet därför inte om denna person överlevde eller inte, men hen kunde inte vända iaf.

Jag har varit med om att bekanta i Chamonix gått bort under året. Jag hoppas att det inte händer den här gången. Men, det ända jag kan göra är att ge informationen. Jag tog dem till Office de Haute Montagne och därmed gjort allt jag kan. Sedan är det deras beslut om de går upp eller inte. Massor av folk går ju faktiskt upp och klarar sig finfint. Det är bara att vinka av och önska lycka till!

 

 
Att äta frukost med Mont Blanc tycker jag om,
det ser ju riktigt mysigt ut där uppe.
Men, jag kommer nog aldrig att faktiskt gå dit.

Say Something
er far

Du är cool. Och då menar jag inte din coola stil, utan att du faktiskt bryr dig på rätt sätt. Kram

2013-07-23 @ 23:25:25
er far

Hur gick det? Överlevde de? Var de dom som tältade i trädgården i regnet?

2013-07-29 @ 08:08:37

Comment here:

Name:
Remember me?

E-mail: (will not be published)

URL/Blogadress:

Comment:

Trackback