Återanvändning


Les Bossons är en förort till Chamonix och där har de ibland feeeta loppmarknader. VI körde dit för en loppmarknad i helgen och det vart ännu en ny erfarenhet. Det allra första jag får uppleva var dock inget nytt. Att parkera. Helt otroligt vad mycket bilar och inte EN ENDA parkeringsplats i närheten. Detta resulterar i att ALLA ställer bilarna på trottoaren, på vägen, på gräsmattor och wherever they can find a spot liksom. I Sverige hade man ALDRIG parkerat såhär och skulle någon gjort det så hade de antagligen fått en bot och kanske en rejäl utskällning av någon som inte har något bättre för sig than to be grumpy. 
 
 
Vi parkerar precis lika illa och går sedan till marknaden. Eller marknad... det är massor av familjer som säljer av sina gamla prylar. Men iaf, det är stort och mycket folk. Det finns många många bord och i ena hörnet ett stort tält där alla från orten har bakat något som nu säljs som fika. Jag börjat traska runt lite med barnen och känner att en jobbig känsla kommer över mig. Om jag ska handla något nu så måste jag ju antagligen prata franska? Ihhk! Efter att ha gått runt 2 varv med barnen så springer A iväg med sina 10 euros och börjar fynda leksaksbilar. Pappan å W går åt ett håll och så står jag själv. Min hjärna går igång, går igenom alla siffror på franska, rabblar lite hälsningsfraser och sedan funderar jag ut vad jag faktiskt ska kolla efter. Termobyxor, vindjacka, gympadojjer och kanske ett par skidor? Så börjar jag gå runt. Själv. På en fransk loppmarknad. Jag är stentuff fan. Hah! Spänningarna släpper i kroppen och jag traskar runt och fyndar. En ny skinnjacka för 2 euro, en superman t-shirt för 1 euro... Franskan flyter på fint och jag känner en en gång att jag är trés cool! Ett par nya gympadojjer för 2 euro, I nyskick! Assåååå! Hur bra?! Och sen ett par lila converse för 10 euro, också nyskick. ShoppingJossan är igång! Sedan får jag lilla W med mig i handen och då hittar jag ett helt princess-set med olika tiaror och örhängen å sånt för BHA 1 EURO. HUR BRA? Då, när jag är sådär bra så kollar jag upp, upp på bergen och känner att Chamonix är så himla bra asså och nu med nya riktiga walkingshoes så kommer mina bergspromenixer att bli ännu bättre. 
 

Say Something

Comment here:

Name:
Remember me?

E-mail: (will not be published)

URL/Blogadress:

Comment:

Trackback