Raclette


Det blev en utekväll ändå så hela lördagen låg jag bara hemma och catchade up i de tv-serier som jag följer. Vi fick besök av vänner till familjen men det liksom sket jag i och bha stannade på mitt rum. Sedan när det blev middag så skulle vi käka något som familjen pratat om länge som värsta franska och underbara grejen - Raclette. Jag har aldrig käkat det förut och när jag inser att det i princip bara är ost så känner jag 'ahhh fifan vad jobbigt för en laktosintolerant' men jag sätter mig vid bordet och kör på. Osten man äter heter raclette och det är därför det kallas just detta. Så, man lägger en ostskiva på ett litet 'stekjärn' å sen lägger man den insett grillgaller så att osten smälter och sen äter man det. Med eller utan tillbehör. Tillbehören är typ lite skinka å korv å potatis å saltgurka.. skitkonstigt. Kändes jätteudda att skrapa smält ost på en potatis å bha äta så. Rätt torrt och tråkigt i smaken liksom. Det var väl lite godare att äta osten till typ chorizo men fortfarande torrt och tråkigt i smaken. Å sen tog det liksom slut där. Jaha, vilken sensation? Kändes som en frukoststund mer än en middag... raclette är inte en favorit helt enkelt. Jag antar att det skulle vara fett med lite fräckare ostar men jag förstår ändå inte varför man ska smälta osten? För att det är kul typ? Och ungarna.. de bha brände sig hela tiden och så åt de liksom bara ost till middag som de surplade i sig med äckliga dregelljud. Ne. Inge mer raclette till denna laktosintoleranta tjejen. Tack och hej från en mage full med gaser!


Say Something
Jerker

Brukar bli en klump i magen som tar ett par dagar att processa... som jätte-Pretzel ungefär...

2012-11-05 @ 09:53:09
Mamman

Vet inte om det är laktosen, det mesta av den försvinner när man gör ost... Tror snarare att det är all den feta maten som gör att du får ont i magen... Nej, Raclette är inte mat.. Puss puss

2012-11-06 @ 07:31:04

Comment here:

Name:
Remember me?

E-mail: (will not be published)

URL/Blogadress:

Comment:

Trackback